Specifikationer
Medstyrende bagaksel
4-hjulstræk
Vendediameter (m)
Vognmål højde/bredde (mm)
Akseltryk/Totalvægt (kg)
Vandtank/Pumpekapacitet (l)
Stige højde/udlæg (m)
- vognbredde m/støtteben (mm)
Nej
Nej
0
3600/2550
0/0
0/0
0/0
0
SINE
Vognterminal
Håndterminal 1
Håndterminal 2
Bemærkninger
Køretøjet er en Scania P serie med CP17L kabine, 6 cylinder 410 HK med fuldautomatisk Allison gearkasse. Der er træk på 3. aksel - 1., 2., og 4. aksel er styrbare. Fuld luftaffjedring med mulighed for airdump.
Kranen er en 22 tons meter kran, model HIAB X 228E-5 HI-DUO.
22 tons meter betyder den kan teoretisk kan løfte 22 tons 1 meter fra kranmidten, eller 1 tons 22 meter fra kranmidten.
Praktisk løftekapacitet er eksempelvis 5,3 tons ved 3,6 meters
rækkevidde eller 1,06 tons ved 15 meters rækkevidde.
2 tons kranmonteret hydraulisk spil, til eksempelvis lodrette løft på skråninger, udgravninger og i havne.
Godkendt til personløft. Kranen er med nøgleafbryder, således at den også kan drosles ned til en 8 tons meter og dermed kan betjenes af personel uden krancertifikat.
Kroghejset er et HIAB Multilift XR18SL-56, efter svensk standard. Den
svenske standard, er den mest brugte i norden. Kan håndtere containere i længden 4,6-6,3 meter. Hydraulisk udskydelig underskørselskofanger, med 3500 kg.
kugleanhængertræk
Redning af personer i skakt, brønd eller løst oplag
Redningsopgaver med sammenstyrtning eller andre komplekse redningsopgaver.
Rydning af større veje ved havari eller brand, hvor køretøjer ikke hurtigt kan fjernes vha. rulleskøjter eller redningsspil.
Efterslukning efter brand og nedtagning af konstruktion.
Dyreredning.
Assistance til ambulancetjenesten ved nedtagning af tunge patienter.
Transport af køretøjer, tromler eller lignede.
Medbringe brandslukningscontainer.
Containeren kan rekvireres til brande i el-biler, hvor det konstateres at batteriet er påvirket. Det vil forbedre indsatsen på en række område, ligesom omgivelserne vil blive mindre påvirket og indvirkningen på miljøet kan reduceres.
Uanset hvor i landet, eller den sydlige del af Sverige, en brand i el-biler måtte forekomme, vil containeren kunne forbedre opgaveløsningen, selvom køretiden er et par timer.
Indsatstaktikken er, at først ankomne enhed dæmper branden som vanligt. Derefter kan et elektrisk spil på containeren trække bilen ombord, hvor et dyssesystem håndterer batteribranden i den lukkede container vha. egen pumpe og recirkulering af vandet. Containeren kan herefter transporteres til et øde område, og branden vil kunne håndteres.
Containeren bliver fremført af redningskranen af det faste brandmandskab.